Arbeidslivsdagen 2012: Bedriftene fristet med sushi og sjokolade

Stadig flere virksomheter ønsker å delta på Arbeidslivsdagen, og de har skjønt hvordan de skal tiltrekke seg interesserte studenter: de delte ut godbiter som sushi, sjokolade og tørket kjøtt!

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 13.09.12 14:30 Oppdatert: 14.09.12 08:41

Lerøys stand var svært på populær på Arbeidslivsdagen, mye på grunn av at de bød på sushi. Foto: Torbein Kvil Gamst

Studentene ved universitetet i Tromsø er ettertraktet som aldri før, og arbeidsgivere står i kø for å kapre de beste hodene.

Pågangen fra virksomheter som ønsker å rekruttere UiT-kandidater er stor, og i år var det 75 som fikk mulighet til å vise seg fram på stands på Arbeidslivsdagen.

Se iTromsøs bildeserie fra Arbeidslivsdagen.

Og den tiden er stort sett forbi da arbeidsgiverne kunne sitte bak et bord og vente på at studentene selv tok kontakt. Nå må man være aktive og friste med noe som skiller seg litt ut.

Driver med matproduksjon

En av de mest populære standene, var Lerøy som representerte én av flere bedrifter i Nord-Troms. De delte ut sushi-biter.

– Ja, det ser absolutt ut til å være en kjempesuksess. Vi hadde mer enn 400 biter, og nå er det ikke mye igjen, forteller Kurt-Einar Karlsen i Lerøy Aurora AS.

– Men hvorfor sushi – er det bare et stunt?

– Nei, dette gjør vi for å synliggjøre at vi driver med matproduksjon og ikke bare med oppdrett og havbruk. Vi trenger folk med ulike fag. Lerøy Seafood Group, som vi er en del av, har 2500 ansatte og av dem driver for eksempel 450 med markedsføring.  Veldig mange studenter har kommet bort for å snakke med oss, og det forteller oss at presentasjon er veldig viktig, sier Karlsen.

Mange studenter deltok

Arrangør av Arbeidslivsdagen ved UiT, Lars Buseth på Karrieresenteret, var veldig fornøyd med oppmøtet av både bedrifter og studenter:

– Dette har gått veldig bra. Dessverre var det noen bedrifter som ikke kom seg opp til Tromsø på grunn av tåke på flyplassen i morges. Men allerede da vi åpnet klokka ti i morges var det mange studenter som var på plass.

– Hva tenker du om at bedriftene deler ut mat og gratiseffekter på arrangementet?

– Det er tydelig at virksomhetene investerer mer og mer i å tiltrekke seg studentene, og én av måtene er ved hjelp av lekre” handouts”. Hvordan de skal møte studentene er noe de har bygd opp kunnskap om over flere år.

– Et eksempel på det er jo virksomhetene fra Nord-Troms som det aller første året med Arbeidslivdag stilte med to mann som satt bak et bord. Nå mobiliserer de derimot bredt – med mange forskjellige bedrifter. De så nok at de sørnorske bedriftene var bedre vant til å profilere seg enn de var. Nå er det slik at sju av ti ferdig utdannede studenter ved UiT får jobb i Nord-Norge, så her lønner det seg å vise seg fram, mener Lars Buseth.

Fire studenter om Arbeidslivsdagen ved UiT:

Elin Hviding Roalkvam, studerer geologi, 4. året:

– Av bedrifter la jeg spesielt merke til Framsenteret siden arbeidet de gjør der kan være av interesse for meg. I år så jeg også etter Statens Veivesen, men de er visst ikke her. Men det er mange forskjellige bedrifter her som kan være interessante. Arrangementet er bra for oss som studerer, for her kan vi knytte kontakter og få motivasjon til å lete etter ulike jobber.

Therese Kristiansen, studerer økonomi og administrasjon, 3. året:

– Jeg har snakket med noen revisorselskaper, men jeg har skjønt at folk med min utdanning er som poteten – vi kan brukes til det meste.  Dette er en fin anledning til å få øye på nye jobbmuligheter som jeg ikke hadde tenkt på før, og et genialt bindeledd mellom studenter og bedrifter.

Richard Prytz, studerer energi, klima og miljø, 2. året:

– Synes det er et ok arrangement. Jeg har vært og sett litt på de ingeniørfirmaene som er her, blant annet Schlumberger og Aker. Men det er noen år til jeg skal ut i jobb, da.

Bjarte Rød, studerer energi, klima og miljø, 2. året:

– Firmaene jeg var mest interessert i var Schlumberger og Aker Solutions. Det virker som de tilbyr interessante jobber og at de trenger flere folk i framtida. Arbeidslivsdagen hjelper på motivasjonen for oss som etter hvert skal ut og finne jobb.

Alle foto: Randi M. Solhaug

Solhaug, Randi Merete