Gründere vinner Fyrtårnprisen

To av UiTs tidligere doktorgradsstudenter innen fiskeri og marinbiologi startet  bedriften SALT i Svolvær. Nå har de vunnet en prestisjefylt pris.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 15.06.12 00:00 Oppdatert: 15.06.12 13:36

Lørdag 9. juni delte fiskeri- og kystdepartementet ut Fyrtårnprisen for niende gang.  Årets vinnere er gründerne i Svolvær-bedriften SALT. Det er et uavhengig forsknings-, formidlings- og rådgiverfirma.

Bak SALT står Kriss Rokkan Iversen og Kjersti Busch, begge har doktorgrad fra Norges fiskerihøgskole, Universitetet i Tromsø.

Iversen og Busch beskrives som to uredde, utradisjonelle, kvalitetsbevisste og profesjonelle kvinner.

De to fronter en bærekraftig forvaltning av havets ressurser, og tilfører lokalsamfunnet, regionen og landsdelen verdifull kompetanse, skriver fiskeri- og kystdepartementet i en pressemelding.

Fyrtårnprisen går hvert år til noen som har utmerket seg ut over det vanlige gjennom sitt arbeid eller interesseområde, og som på denne måten har markedsført fiskeri- og kystnasjonen Norge på en positiv måte.

Tidligere vinnere er Dag Lindebjerg, Ingrid Espelid Hovig, gründer Steinar Olaisen, WWF Norge, Kystaksjonen for tsunamiofrene, Forbundet Kysten, Kystvakten og Redningsselskapet.

SALT på Facebook.

Solhaug, Randi Merete