Forener kreftene

Nå stiller lærere og studenter på samme lag i Midnight Sun Marathon.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 25.04.12 00:00 Oppdatert: 03.05.12 16:10

Her er noen av deltakerne i Spreke TANKER under fjorårets MSM.

30. juni går årets Midnight Sun Marathon (MSM) av stabelen, og også i år inviterer Universitetet i Tromsø (UiT) til stor, felles deltakelse.

Nytt av året er at de ansatte og studentene slår sammen sine lag til ett stort UiT-lag.

– Vi prøvde å få til dette i fjor også, men kom på ideen for sent. Det er så herlig å kunne stille med et lag der studenter og ansatte gjør noe sammen, sier Gunhild Guttvik entusiastisk. Hun er en av de ansvarlige bak tiltaket, og sprang selv i fjor.

Guttvik forteller at alle som stiller vil få egne t-skjorter og at laget også i år vil hete “Spreke TANKER”.

Deltakerne kan velge mellom å delta på Coop Minimaraton (4,2 km), Adidasmila (10 km), Toro Halvmarathon (21 km) eller Front Exploration Marathon (42 km) og universitetet betaler startavgift for alle som deltar.

Meld deg på her

Som lag kan man vinne både Årets sprekeste lag og Årets største lag, og Guttvik har ambisjonene klare.

Gunhild Guttvik kommer i mål i fjorårets MSM

– Vi går selvsagt for begge lagpremiene. Vi ble nemlig knepent slått på begge i fjor. Det viktigste er allikevel at så mange som mulig deltar og får en fin opplevelse sammen, kledt i den samme lagskjorta, smiler hun.

Samtidig er det et lite lokalderby på gang i og med at UNN også stiller med lag.

– I år som i fjor er det naborivalisering, ler Guttvik.

– Men det hadde vært enda morsommere om en student kunne utfordret en ansatt eller omvendt. Dessuten skal vi kåre de to beste studentløperne på mila og de to beste ansattløperne på mila på tvers av alle klasser, lover hun.

Guttvik har et håp om å samle like mange deltakere som i fjor, selv om arrangementet er noe senere i år.

– Det er jo kanskje noen som allerede er dratt på ferie, men samtidig får vi jo et ekstra boost ved å ha studentene på laget. Vi håper på rundt 100 stykk, eller kanskje mer, gliser hun.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 25.04.12 00:00 Oppdatert: 03.05.12 16:10