Tidenes beste søkertall

4.516 studiesøkere har et studium ved Universitetet i Tromsø som førstevalg. Det er ei økning på hele 19 prosent  fra 2011.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 23.04.12 10:00 Oppdatert: 03.05.12 14:36

Aldri før har så mange søkt på studier ved Universitetet i Tromsø som i år. Foto: Lars Nordmo

Det viser tallene fra Samordna opptak.

Tallene omfatter søkere til grunnstudier med søknadsfrist 15. april ved universitet og høgskoler i hele Norge.

– UiT befester med dette posisjonen som et attraktivt universitet for unge talenter fra hele landet, sier rektor Jarle Aarbakke ved Universitetet i Tromsø.

Ingen av de andre breddeuniversitetene kan vise til samme økning i søkertallene.

Sterk vekst for ingeniørstudiene

Nordområderelevante studier er svært populære, og spesielt er veksten stor til ingeniørstudiene:

• Ingeniør, sikkerhet og miljø: 37 %
  • Ingeniør, automatiseringsteknikk: 111 %
  • Ingeniør, prosess- og gassteknologi: 167 %
  • Ingeniør, nautikk: 89 %

Også andre studier som kan gi jobb i nordnorske vekstnæringer øker:

• Geologi: 80 %
  • Energi, klima, miljø: 62 %
  • Samfunnssikkerhet og miljø: 21 %

– De gode søkertallene til nordområderelevante studier viser at unge mennesker fra hele landet nå får øynene opp for de mange mulighetene som ligger i nord, sier rektor Jarle Aarbakke.

Se også: UiT-studentene får relevante jobber

På landsbasis øker søknadstallene til ingeniørutdanningene med 25 prosent.

Mest populære studier

Som tidligere år er det også i år en økning i antall førstevalgsøkere til de programmene som tradisjonelt er mest populære ved Universitetet i Tromsø:

• Medisin
  • Rettsvitenskap
  • Fysioterapi
  • Luftfartsfag
  • Psykologi årsstudium
  • Sykepleier

Her er også konkurransen om studieplassene stor.

Flere vil ta høyere utdanning

Samordna opptak har per april 2012 registrert rundt 115 800 søkere til høyere grunnutdanning. Det er cirka 7 000 (+ 6,6%) flere søkere enn i 2011.

– Dette er det høyeste antall søkere vi har sett i Samordna opptaks historie, sier Bente Ringlund Bunæs, daglig leder i Samordna opptak.

– Økningen er større enn det veksten i ungdomskullene skulle tilsi, og det er heller ingen nye læresteder eller studier som kan forklare den store økningen. Det ser ut til at det er en økt interesse for høyere utdanning i befolkningen.

UiT har hatt en sterk økning i søkertallene siden 2007.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 23.04.12 10:00 Oppdatert: 03.05.12 14:36