Fikk tidenes første Finale-stipend

Tromsø-studentene Sonja Nilsen og Isabelle Vangen fra Handelshøgskolen i Tromsø nådde til topps, men nøyde seg med en brøkdel av premien.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 01.03.12 00:00 Oppdatert: 12.03.12 14:07

Bilde stipendutdeling.jpg (Bredde: 180px)

Faglig veileder Bjørn Sælen sammen med Sonja Nilsen, Isabelle Vangenog Finaledirektør Eivind Simonsen. FOTO: Stig Brøndbo.

Det er det Tromsø-baserte datafirmaet Finale Systemer AS som står bak stipendet på opp til 25.000 kr, som deles ut til masterstudenter innen fagfeltene regnskap, forretningsjus og informatikk. Med stipendordningen, som er ny av året, ønsker Finale Systemer å stimulere studenter til å fokusere på næringslivsrelevante problemstillinger.

Nilsen og Vangen skal i sin masteroppgave undersøke om bedriftsstyrer, på selvstendig grunnlag, kontrollerer kvaliteten på regnskapsinformasjonen som legges til grunn for styrets beslutninger, og nøyde seg med 6000 kroner hver.

Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø har blitt en knallsuksess på kort tid, og huser nå ca. tusen studenter på campus i Breivika. Seksti av disse tar en mastergrad i økonomi og administrasjon. Disse vil også kunne titulere seg som siviløkonomer når de er ferdige med graden sin etter fem års studier.

Madsen, Linn Sollied
Publisert: 01.03.12 00:00 Oppdatert: 12.03.12 14:07