Sikkerhetssjefen i Google besøkte UiT

Fremtidens sykehus kan fort fungere uten en eneste datamaskin på huset. Men hvor trygt er det? Sikkerhetssjef i Google, Dr. Úlfar Erlingsson holdt forelesning i et fullsatt auditorium på UiT.

Publisert: 01.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:52

Tekst og foto: Martin Hotvedt

Det som på IT-fagspråket kalles ”cloud computing”, altså levering av programvare, lagringsplass, service og tjenester via Internett er på full fart inn i hverdagen vår.

I teorien betyr det at man i fremtiden kun vil trenge en skjerm og en pekeinnretning, mens selve dataprosesseringen foregår et annet sted.

Tjenester som Dropbox, Spotify og Google Documents er allerede langt framme, og ifølge øverste sikkerhetssjef i gigantorganisasjonen Google, Dr. Úlfar Erlingsson, er det veien å gå.

ulfar_eriksson.JPG (Bredde: 180px)
Flere medier hadde tatt turen
for å høre på Erlingssons forelesning.
Her intervjues informatikkprofessor
Dag Johansen av TV2s Egil Pettersen.

Sammenlignet med Messi

Tirsdag formiddag holdt nemlig den svært så etterspurte toppsjefen en sjelden gjesteforelesning foran et fullsatt auditorium på Farmasibygget.

- Jeg tror ikke folk skjønner hvor stort dette er. Innenfor datasikkerhet er det som å ha Lionel Messi eller Maradona til å trene på Alfheim Stadion. Han er den aller øverste sikkerhetssjefen i gigantorganisasjonen Google, sier initiativtaker og professor i informatikk, Dag Johansen.

Utvikler helsesystemer

Temaet Erlingsson konsentrerte seg om under tirsdagens forelesning var først og fremst sikkerheten rundt ”cloud-computing”.

Selv snakket han ikke med media grunnet strenge regler fra Google, men professor Dag Johansen forteller at det finnes både fordeler og ulemper med å løse det på en slik måte.

- Spesielt inn mot helsevesenet finnes det mange utfordringer med tanke på personvern og pasientopplysninger, sier Johansen.

Og under selve forelesningen kom Erlingsson selv inn på bruken av ”cloud computing” innenfor helsesektoren:

- Det er veldig sikkert nå, og det kan jeg med bakgrunn innenfor bioinformatikk skrive under på. Jeg vet hvilke krav som må være tilfredsstilt både praktisk og juridisk, og kan bekrefte at det jobbes hardt i Google for å finne løsninger på dette, sier Erlingsson.

Sparer penger

Dag Johansen sier det finnes mange penger og ressurser å spare på slike tiltak:

- Dette er fremtiden. Man sparer utgifter på utstyr og sparer plass. Selve jobben og lagringen foregår ikke på huset, men i nettskyen. Man betaler liksom for strømmen i stedet for kraftverket, sier Johansen, som var svært stolt over å ha fått Erlingsson til forelesningssalen:

- Det beviser Universitetet i Tromsøs ambisjoner. Vi har altså fått verdens fremste ekspert innenfor området til å forelese for IT-folk, studenter, medier – for å bevise at dette kommer mer og mer nå. Nå må vi bare henge med, og være åpen for nye systemer! avslutter Johansen.

Publisert: 01.02.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 18:52