UiT troner på kvinnetoppen

Ny statistikk viser at UiT er best i landet på å rekruttere kvinner til professorstillinger. 27, 4 prosent av professorer ved UiT er kvinner. - Vi er blant de aller beste i Vest-Europa, mener prorektor Curt Rice.

Sojtaric, Maja
Publisert: 05.12.11 00:00 Oppdatert: 07.12.11 14:08

Kvinne_professor_illustrasjon.jpg (Bredde: 560px)

I fjor var UiT på andreplass med 24,6 mot UiOs 24,9 prosent kvinnelige professorer. I år rykker UiT i fra Oslo og plasserer seg på topp med 27,4 prosent kvinnelige professorer. Det viser tall fra Database for statistikk for høgere utdanning (DBH).

Det er flest kvinnelige professorer ved det største fakultetet ved UiT, Det helsevitenskapelige fakultet, som kan skilte med at kvinner innehar 24,5 årsverk i professorstillinger noe som utgjør 28,3 prosent for hele fakultetet.

Universitetsstyret har som mål å ha 30 prosent kvinner i vitenskapelige toppstillinger, altså professor og dosentstillinger, innen 2013. Med dette tempoet ser det lyst ut for denne målsetning.

– DBH-statistikken viser bare til professorstillinger. 50 prosent av våre dosenter er kvinner, så vi er faktisk enda nærmere målet, forteller prorektor for forskning og utvikling Curt Rice.

UiT har hatt en jevn økning av kvinnelige professorer de siste fire årene. Rice er sikker på at målet vil bli nådd innen 2013. Og at den gode rekrutteringa til toppstillinger er direkte konsekvens av målrettet arbeid med opprykksprosjektet.

– Det er allerede flere kvinner som står i kø for å rykke opp. 30 prosent er absolutt realistisk for 2013, men det er ikke likestilling. Det neste styret må sette seg et nytt mål for å komme nærmere full likestilling.

Blant de beste i Vest-Europa
Universitetet er det første universitetet i Europa som implementerte EUs nye anbefalinger for likestilling i akademia.

Prorektor Curt Rice har vært særlig engasjert i saken og har skrevet flere blogginnlegg om UiTs prosess med å få større likestilling i vitenskapelige toppstillinger. Denne prosessen har blitt møtt med mye internasjonal oppmerksomhet, hvor ledende vitenskapelige tidsskrift som The Lancet, Science og Nature har rettet blikket mot Tromsø. Også Europarådet og American Association for the Advancement of Science har vist interesse for dette arbeidet.

– Vi må være blant de aller beste i hele Vest-Europa på å få kvinner i vitenskapelige toppstillinger, så vi er rollemodeller for mange, forteller Rice.

Sojtaric, Maja
Publisert: 05.12.11 00:00 Oppdatert: 07.12.11 14:08