Medisinstudenter vil kurses i stress

Oppsiktsvekkende mange medisinstudenter har meldt seg på kurs i stressmestring, selv om det ikke gir et eneste studiepoeng.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 12.04.11 00:00 Oppdatert: 12.04.11 14:21

Ida Solhaug.JPG (Bredde: 560px)
Psykolog og PhD-student Ida Solhaug
underviser medisinstudenter i stressmestring.
Studentene følges i fem år for å se om
det har noen effekt. Foto: Helsef

– Målet er å gjøre medisinstudenter bedre i stand til å ta vare på seg selv, og dermed bli bedre hjelpere for pasienten, sier psykolog og PhD-student Ida Solhaug ved UiT.

Hun søkte forsøkspersoner til en studie ved Institutt for psykologi som omhandler stressmestring i legers hverdag. Overraskelsen var stor da halvparten av medisinstudentene på første studieåret meldte seg frivillig på kurset Mindfulness for å lære seg å takle stress.

Dalende empati

– Vårt utgangspunkt er forskning som viser at helsearbeidere i større grad blir utbrente enn resten av befolkningen. Medisinfaget er krevende, både som student og utøvende. Det er dessuten gjort funn som viser at empatien faller i løpet av utdannelsen. Mange pasientklager går ut på at pasienten ikke har følt seg sett og hørt, sier Solhaug som har studert psykologi i Danmark, men er nå stipendiat ved UiT der hun jobber med sin doktoravhandling i Mindfulness, i samarbeid med Michael De Vibe ved Universitetet i Oslo.

Nå har rundt 150 studenter gjennomført et 20 timers kurs i stressmestring, mens like mange tilhører kontrollgruppen som ikke har fått noe opplæring. Studentene skal følges opp over fem år.
– Vi håper å finne effekt i form av større psykisk velbefinnende hos gruppen som har fått kurset Mindfulness i sin verktøykasse. Målet er å styrke evnen til nærvær og muligheten til å mestre stress, sier Ida Solhaug.

Dette er Mindfulness

• Stammer fra østlig bevissthetspraksis
  • Etablert i USA i 1979 av Jon Kabat-Zinn
  • Omfavne det uperfekte i stedet for å fikse, fjerne eller løse