Entreprenørskap i skolen

– Det lærer barna om å orientere seg i lokalsamfunnet, forteller lektor Pia Elverhøi om entreprenørskap i utdanningen. UiT er den første som benytter seg av metoden i lærerutdanninga.

Sojtaric, Maja
Publisert: 17.03.11 14:24 Oppdatert: 17.03.11 14:24

Ung entreprenørskap_avtale.jpg
Anne Grete Johansen, daglig leder av Ungt Entreprenørskap og Sonni Olsen, instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT signerte i dag avtalen som gir lærerskolestudentene utdanning og erfaring med entreprenørskap i praksis.Foto: Kaja Baardsen, UE.

Entreprenørskap er kanskje et begrep de fleste av oss knytter til nyskapning i næringslivet og bedriftsetablering. Men det handler også om evnen til å se muligheter i samfunnet, og gjøre noe med dem.

Nå skal lærerutdanninga ved Universitetet i Tromsø benytte seg av entreprenørskap som pedagogisk metode i samarbeid med Ungt Entreprenørskap. Dette er i tråd med regjeringas handlingsplan.

– Lærerstudentene skal bruke entreprenørskap i praksisperiodene i utdanningsløpet. Dette skal hjelpe skoleelevene med å stille spørsmål knyttet til lokalsamfunnet og lære dem å bruke kreative metoder for å finne svar på disse spørsmålene. Det lærer barna om å orientere seg i lokalsamfunnet. Ungt entreprenørskap har jobbet lenge for å finne gode metoder som vi skal benytte oss av, forteller lektor og prosjektleder Pia Elverhøi.

En rapport fra Østlandsforskningen viser at entreprenørskap i utdanningen øker raten på etableringa i nærmiljøet, fremmer trivsel og motivasjon, øker tilhørigheten til hjemstedet og styrker kjennskapen til behov og muligheter i lokalmiljøet.

Praktisk orientert
Å lære ved å gjøre
står i sentrum for all aktivitet som lærerstudentene skal læres opp i.  Praktisk læring utfordrer elevene til å anvende teoretisk kunnskap på virkelige utfordringer og behov.

– For at neste generasjon skal oppøve kreativitet og engasjement er det viktig at lærerstudentene får entreprenørskap som en del av utdanninga, sier Sonni Olsen, instituttleder ved lærerutdanninga ved UiT.

Pia Elverhøi er sikker på at dette blir en suksess:

– Vi har allerede hatt to studenter ute i praksis og de har lært masse. Dette er et ledd i en utvikling som har pågått i mange år. Likevel er vi det første universitetet som tar i bruk entreprenørskap i utdanningen. Som den eneste universitetsbaserte lærerutdanningen er det viktig at vi er i forkant.

Sojtaric, Maja
Publisert: 17.03.11 14:24 Oppdatert: 17.03.11 14:24