Setter tankenes frihet høyt

- Universitetet setter tankenes frihet høyt og knytter seg gjennom æresdoktorat mot personer som har stått opp med slike verdier, sa rektor Jarle Aarbakke da han på Tibet-dagen 10. mars åpnet utstillingen Tibets mange ansikter på Tromsø Museum.

Christensen, Karen Marie
Publisert: 14.03.11 14:00 Oppdatert: 15.03.11 13:08

I år er det 10 år siden Dalai Lama ble utnevnt til æresdoktor ved UiT.

– Da jeg møtte Dalai Lama ble jeg tilhenger av ham med en gang uten å forstå hva som skjedde, fortalte rektor Jarle Aarbakke om sitt første møte med den karismatiske lederen av Tibet. Det er åpenbart at en lang kulturtradisjon bak ham og hans verdisett gjør ham til en viktig person.

Rektor åpner utstillingen.jpg
Rektor under åpning av utstillingen på Tromsø Museum. Foto: Marit Myrvoll

- Universitetet i Tromsø er spesiell i norsk universitetsverden når det gjelder æresdoktorat, sa Aarbakke.

- I tillegg til å ha faglige, internasjonalt framragende forskere som æresdoktorer, har Universitetet også utnevnt en rekke æresdoktorer som har stått i spesielle situasjoner i verdenssamfunnet.

Blant dem er erkebiskop Desmond Mpiko Tutu, fredsprisvinner Rigoberta Menchu Tum, forfatter Salman Rushdie, israeleren Mordechai Vanunu og eks-president Michail Gorbatsjov.

- Universitetet setter tankenes frihet høyt og knytter seg gjennom æresdoktorat mot personer som har stått opp med slike verdier.

– Hvem hedrer hvem? Det er en gjensidighet i dette, forklarte Jarle Aarbakke før han offisielt åpnet utstillingen Tibets mange ansikter på Tromsø Museum.

Solidaritet og demokrati

Publikum til åpningen.jpg
Fra utstillingsåpningen. Foto: Marit Myrvoll

Røkelseslukt og den gjentakende lyden av tibetanske mantra møtte publikum til utstillingsåpningen.

- Vi hørte nå nettopp det mest kjente mantraet "om mani padme hum" som betyr "priset være smykket i lotusen", sa museumsdirektør Marit Anne Hauan da hun bød velkommen til åpning av Tibet-utstillingen. Dette mantra er den nålevende Dalai Lamas sitt mantra.

Fra 1642 har dalailamaene vært landets statsoverhode. Dagens Dalai Lama, hvis sivile navn er Tenzin Gyatso, er den 14. i rekken. Han måtte flykte til India i 1959, men fortsatte som Tibets leder i eksil.

- I et seminar ved Universitetet 23. februar ble det satt fokus på hvordan universitetets ansatte og institusjonen kan gjøre en god innsats i internasjonalt solidaritetsarbeid, fortalte museumsdirektøren. Vi kan favne om de verdiene som Universitetet har sagt er viktige og forsterke dette fokus, bl.a. gjennom å utnevne æresdoktorer og som her å vise en utstilling om Tibet.

Ytringsfrihet, menneskerettigheter og demokrati er blant de verdier Universitetet i Tromsø støtter opp om. – I dag, 10. mars 2011, kunngjorde Dalai Lama at han trekker seg som politisk leder og ønsker at det tibetanske folk skal ha en folkevalgt ledelse, opplyste Marit Anne Hauan som dagens store nyhet om Tibet.

Ansikter, blikk og møter fra Tibet

Kvinne fra Tibet
"Fjellkvinne". Foto: Annika Hagstrøm

Tibets mange ansikter: kulturelle øyeblikk og møter fra Tibet er en utstilling av fotos tatt av Annika Hagstrøm som er kunsthistoriestudent fra Bergen. Det er hennes første utstilling.

- Vi møtte Annika Hagstrøm første gang gjennom hennes bilder i Verdens tak, Tibet komiteens magasin. I dag kan vi fascineres av enda flere av hennes bilder i utstillingen her på Tromsø Museum, sa Marit Anne Hauan da hun introduserte fotografen under åpningen.

- Jeg er opptatt av menneskers historier og at møte mennesker på reisene mine, forklarte Annika Hagstrøm. Blikkontakten, i virkeligheten og på fotos, er viktig for meg.

- Min Tibetreise gjorde et sterkt inntrykk på to måter: møtet med et undertrykt folk, men også det sammenholdet som binder folket sammen og den gjestfriheten som de viste mot meg.

Grunnen til utstillingen er en dame jeg møtte i Jokhangtempelet, som er det viktigste tempelet i Lhasa. Etter å ha tiltalt henne på sitt eget språk ble hun veldig lykkelig og kastet armene rundt meg og takket for at jeg kom til landet hennes før det var for sent.

- Damen sa til meg “Bruk kameraet ditt og vis oss frem slik at vi aldri blir glemt, slik at ingenting er forgjeves, og at vi har noe å vende tilbake til”, slutter kunsthistoriestudenten.

Hauan Hagstrøm Myrvoll.jpg
Annika Hagstrøm (fremst) stiller ut sine fotografier. Marit Anne Hauan (t.v.) og Marit Myrvoll står bak resten av utstillingen. Foto: Tord Eriksen.

I utstillingen får man også vite mer om landet, buddhismen, Dalai Lama og bakgrunnen for Universitetets æresdoktorat til Tibets leder i 2001.

Et fargerikt innslag i utstillingen er tibetanske gjenstander av religiøs og hverdagslig art som er lånt ut av privatpersoner i Tromsø. I en sofakrok kan man fordype seg i bøker og magasiner om Tibet og Dalai Lama.

Utstillingen vises fram til 30. april 2011.

Les også:

Tibets mange anikter

Æresdoktorer ved Universitetet i Tromsø

Statement of His Holiness the Dalai Lama on the 52nd Anniversary of the Tibetan National Uprising Day

Christensen, Karen Marie
Publisert: 14.03.11 14:00 Oppdatert: 15.03.11 13:08