Stimulerer Pilot i Nord

Statsråd Tora Aasland stimulerer Pilot i Nord prosjektet med en million kroner. Satsingen har fokus på å reformere lærerutdanninga gjennom et nordnorsk samarbeid.

Sojtaric, Maja
Publisert: 11.09.09 14:01 Oppdatert: 11.09.09 14:12

Kunnskapsminister Tora Aasland var onsdag i Tromsø og overrakte en million kroner. Midlene skal stimulere UiTs videre arbeid med den nye lærerutdanninga.

- Kunnskapsdepartementet inviterer alle læresteder til å etablere gode nettverk og det har universitetet gjort med høgskolene i Nesna, Bodø og Finnmark. De har gjort så godt arbeid som det må stimuleres videre. Vi har satt av en pott til å stimulere slike tiltak og vi syns det var riktig å bruke av denne potten for Pilot i Nord, sa Tora Aasland.

- Dette er helt fantastisk. Særlig er jeg fornøyd med statsrådens fokus på et nordnorsk samarbeid, sier rektor ved UiT Jarle Aarbakke.

- Pilot i Nord-prosjektet prøver ut muligheter til å bedre integrere praksis i lærerutdanninga. Dette vet vi er et område hvor vi trenger å høste flere erfaringer. I denne sammenhegn syns vi at det er viktig at universitetet forankrer dette arbeidet i hele Nord-Norge, sier Aasland.

Les også: Ny lærerutdanning for nye UiT.

Sojtaric, Maja
Publisert: 11.09.09 14:01 Oppdatert: 11.09.09 14:12