Bruker youtube for å lære ungdom om rus

Ungdom bruker youtube når de vil ha informasjon, så hvorfor ikke møte dem der med en animasjonsfilm om rus?
Publisert: 22.04.15 00:00 Oppdatert: 22.04.15 15:22

Terje Simonsen ved UiT vil møte ungdommen der de er, og har derfor laget youtubefilm der et flipperspill illustrerer hvordan rusmidler påvirker hjernen.
Foto: Per-Christian Johansen

Tekst: Elisabeth Øvreberg og Poul Andresen

– Jeg håper først og fremst å nå de som ikke har startet, eller ikke har kommet langt i sin eksperimentering med rusmidler, sier UNN-lege og førsteamanuensis ved UiT, Terje Simonsen, til pingvinavisa.no. Målet er å forebygge rusmiddelavhengighet.

Nylig lanserte han den åtte minutter lange animasjonsfilmen «Rusmidler – Hjernen er et flipperspill» på Youtube.

– Kanskje kan den nå noen som ellers ikke ville nås, forklarer Simonsen.

Rusavhengighet som flipperspill
Filmen handler om en ung mann som spiller flipperspill, der kuler og poengsamling illustrerer hvordan prosessene i sentralnervesystemet blir påvirket av rusmidler.
Håpet er at filmen blir brukt av både helsepersonell og lærere i ungdomsskoler og videregående skoler, og nå har Det helsevitenskapelige fakultet tatt deler av filmen med i  skolearrangement, imPuls, – som handler nettopp om rus og hva som skjer i hjernen.

Et spleiselag
Filmen har til nå hatt over 4000 visninger. Den praktiske jobben med å lage filmen ble gjort av Creatur Media i Trondheim, og ifølge Pingvinavisa ble den finansiert av UNN-HF, Fylkesmannen i Troms, Troms fylkeskommune og Fylkesmannen i Nordland.

Se videoen her:

Les også:

imPuls en utstilling om hjernen, hjertet og rus

Les mer om rus og dopamin:

Sjokolade – må ha det, bare må ha det

Galskapens rus

Hjernen reagerer på julekrydder