Bilde av Bjerkan, Bertil
Foto: Jan Fredrik Frantzen

Bertil Bjerkan


Førstemanuensis

Stillingsbeskrivelse

Medlem av Programstyret

Spesialpsykolog (20 %) ved Regionsenteret for døvblinde, UNN


  • Bertil Bjerkan :
    Døvblindhet - fra begrep til diagnose
    2012
  • Bertil Bjerkan :
    Utvikling: De første leveårene
    Gyldendal Akademisk 2011
  • Bertil Bjerkan :
    Språkvansker
    Gyldendal Akademisk 2011
  • Karl Henry Jacobsen, Bertil Bjerkan :
    Tidlig samspill med spedbarn med alvorlig psykisk utviklingshemming
    Gyldendal Akademisk 2010
  • Karl Jacobsen, Bertil Bjerkan, Randi Sørlie :
    Challenging behaviour in an adult male with congenital deaf-blindness: analysis and intervention
    Scandinavian Journal of Disability Research 2009
  • Bertil Bjerkan :
    Ulike typer sosial kontakt med mennesker med og uten utviklingshemming
    Universitetet i Oslo 2006
  • Bertil Bjerkan :
    Døvblindhet, trivsel - og Tromsø
    Døvblinde-Nyt 2006
  • Bertil Bjerkan :
    Sosialt samspill og kommunikasjon i utviklingspsykologisk perspektiv
    Norsk tidsskrift for logopedi 2005
  • Bertil Bjerkan :
    Trivselen til tre døvblinde personer på sydentur
    Døvblinde-Nyt 2001
  • Bertil Bjerkan :
    Variasjoner i trivselen til voksne brukere med medfødt døvblindhet
    Døvblinde-Nyt 2000
  • Ingunn Skre, Bertil Bjerkan, Catharina Elisabeth Arfwedson Wang :
    25 år med dette studiet har gitt landsdelen 450 nye psykologer
    08. april 2016
  • Karl Henry Jacobsen, Bertil Bjerkan :
    Hvordan kan miljøarbeid bidra til å tilrettelegge for god psykisk helse
    Utvikling : kompetanse i utvikling 2011

  • De 50 siste resultatene fra Cristin vises på siden. Se alle arbeider i Cristin her →

    Publikasjoner utenom Cristin

    Bjerkan, B. (2012). Døvblindhet - fra begrep til diagnose. I L. W. Wehner (red.), Døvblindes hverdag (s. 42-50). Dronninglund, DK: Nordens Velfærdscenter. ISBN 978-87-7919-069-6

    Jacobsen, K. & Bjerkan, B. (2011). Hvordan kan miljøarbeid bidra til å tilrettelegg for god psykisk helse? Utvikling: kompetanse i utvikling, 5(3), 12-13.

    Bjerkan, B. (2011). Språkvansker. I F. Svartdal (red.), Psykologi i praksis (s. 199-208). Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Bjerkan, B. (2011). Utvikling: De første leveårene. I F. Svartdal (red.), Psykologi: En introduksjon (s. 149-165). Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Jacobsen, K., & Bjerkan, B. (2010). Tidlig samspill med spedbarn med alvorlig psykisk utviklingshemming. I V. Moe, K. Slinning, & M. Bergum Hansen (red.), Håndbok i sped- og småbarns psykiske helse (s. 480-492). Oslo: Gyldendal Akademisk.

    Jacobsen, K., Bjerkan, B., & Sørlie, R. (2009). Challenging behaviour in an adult male with congenital deaf-blindness: analysis and intervention. Scandinavian Journal of Disability Research, 11, 209-220.

    Jacobsen, K., Bjerkan, B., & Tiller, K. (2008). Utredning og diagnostisering av mennesker med psykisk utviklingshemming. Utvikling, 2(3), 4-5.

    Bjerkan, B. (2006). Døvblindhet, trivsel – og Tromsø. Døvblinde-Nyt nr. 2, 24-27. Udgivet af Danske Døvblindfødtes Forening og Videnscenter for Døvblindfødte, ISSN 1396-1632.

    Bjerkan, B. (2006). Ulike typer sosial kontakt med mennesker med og uten utviklingshemming. I S. v. Tetzchner, E. Grindheim, J. Johannessen, D. Smørvik & V. Ytterland (red.), Biologiske forutsetninger for kulturalisering. Festskrift til Harald Martinsen på 60-årsdagen 6. juni 2006 (s. 47-58). Oslo: Universitetet i Oslo og Autismeforeningen i Norge. ISBN 82-569-2332-6.

    Bjerkan, B. (2005). Sosialt samspill og kommunikasjon i utviklingspsykologisk perspektiv. Norsk Tidsskrift for Logopedi, nr. 1.

    Bjerkan, B. (2001). Trivselen til tre døvblinde personer på sydentur. Døvblinde-Nyt, nr. 1.




    Forskningsinteresser

    Social development in infancy; early communication - normal and abnormal processes; deaf-blindness; stuttering.

    Undervisning

    Fagområde utdanning

    Utviklingspsykologi - barn

    Kommunikasjon og språk - typisk og utypisk

    Klinisk psykologi - habilitering

    Undervisning:

    PSY-1503 Språk og språkvansker; PSY-2541 Barns utvikling; PSY-2543 Praksis i barnehage; PSY-1001 Innføring i psykologi; PSY-1007 Utviklingspsykologi;