Egon ga rekordoppslutning rundt evaluering

Forfatter: Mathisen, Johanne Røe

Svarprosenten eksploderte fra labre 12% til 69% når HEL-0700 fristet studentene med gavekort på en hyggelig middag

 

Fornøyde studenter hadde møtt opp for å motta gavekortene sine. Foto: Johanne Røe Mathisen.
Fornøyde studenter hadde møtt opp for å motta gavekortene sine. Foto: Johanne Røe Mathisen.

Hvordan motiverer man travle studenter til å sette av tid til noe de egentlig ikke orker å gjøre? Det lurte arrangørene av kurset HEL-0700 på i forkant av den årlige evalueringa. Hvert år blir nemlig studentene bedt om å svare på en evaluering om hvordan de har opplevd gjennomføringen av kurset, men fram til nå har svarprosenten vært laber. Noe måtte gjøres, og svaret ble dampende fristelser på Egon. De fem gruppene med høyest svarprosent skulle få et gavekort på 2000 kroner hver på den populære pizzarestauranten i Tromsø. Når evalueringene ble samlet inn viste det seg at hele seks grupper hadde en svarprosent på 100 %, og dermed ble det gavekort på alle de seks gruppene.

Pizza for bedre utdanningskvalitet

Onsdag ble gavekortene delt ut til de fornøyde studentene, og mange hadde møtt opp for å hente premien.

– For oss som utdanningsinstitusjon er det viktig å få størst mulig svarprosent for å virkelig få tilbakemelding på emnet HEL-0700, om studentene får oppfylt sine læringsmål og om hvordan emnet har fungert i deres læringsprosess, forteller Nanna Hauksdottir, leder av Tverrprofesjonell samarbeidslæring TPS.

I fjor var det kun 12 % som svarte på undersøkelsen, og håpet var at løftet om en premie ville få flere til å delta. Dette fungerte over all forventning, og i år hadde svarprosenten vokst til hele 69 %. Studentene forteller selv at de sørget for et visst press for at alle på gruppa skulle gjennomføre evalueringen. Gruppepresset viste seg å være vellykket.

– Poenget er at studentene skal kunne kose seg en kveld, og dermed fortsette det gode samarbeidet, sier Hauksdottir. Nå blir det middag på studentene, og ledelsen har fått de tilbakemeldingene de etterlyste.

Målgruppe: Studenter, Ansatte
Studiested: Alle steder
Ansvarlig: Kotavuopio, Elsa
Opprettet: 27.03.15 09:50
Sist oppdatert: 27.03.15 09:55