Online-kurs: Evaluering av læring og undervisning

Kursbeskrivelse: Alle høyere utdanningsinstitusjoner har utfordringer knyttet til kvalitetsarbeid i utdanningen. De fleste undervisere har møtt begreper som «kvalitetssikring» og «kvalitetssystem» i sitt daglige arbeid, men mange opplever likevel frustrasjon og usikkerhet på dette feltet. I dette kurset tematiseres kvalitetsarbeidet ved at deltakerne blir gjort kjent med sentrale begreper og perspektiver. En bærende idé i kurset er å kople teoretiske tilnærminger med individuelle erfaringer fra egen praksis.

Ansvarlig: Professor Vidar Gynnild

Påmeldingsfrist: 1. mars

Omfang: Samlet tidsforbruk er stipulert til 20-25 timer.

Kursbeskrivelse:

Alle høyere utdanningsinstitusjoner har utfordringer knyttet til kvalitetsarbeid i utdanningen. De fleste undervisere har møtt begreper som «kvalitetssikring» og «kvalitetssystem» i sitt daglige arbeid, men mange opplever likevel frustrasjon og usikkerhet på dette feltet. I dette kurset tematiseres kvalitetsarbeidet ved at deltakerne blir gjort kjent med sentrale begreper og perspektiver. En bærende idé i kurset er å kople teoretiske tilnærminger med individuelle erfaringer fra egen praksis.

Læringsmål:

Etter å ha gjennomført dette kurset

  • skal deltakerne kunne redegjøre for et sett av ulike begreper og perspektiv knyttet til kvalitetsarbeid i høyere utdanning.
  • skal deltakerne være i stand til å identifisere én eller flere vesentlige utfordringer med utgangspunkt i det feltet som blir nærmere undersøkt.
  • skal deltakerne kunne identifisere endringer i emnedesign som med sannsynlighet kan bidra til forbedringer i læring og/eller undervisning.

Kursaktiviteter og litteratur:

1. Før oppstart i første uke skal deltakerne ha lest følgende to artikler (artiklene ligger på Fronter):

Gynnild, V. (2014). Kvalitetssystemet i praksis: Ressurser på avveie? Uniped, 37(3), 4-22.

Leth Andersen, H., Ravn, J., & Coleric, T. (2013). Undervisningsevalueringens dilemmaer: kontrol og udvikling - to verdener Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 8(15), 85-98.

2. Aktiviteter og oppgaver

Dette er et nettbasert kurstilbud, som strekker seg over fire uker. Undervisningsopplegget består av videosnutter og tre korte forelesninger. For å muliggjøre kontakt og diskusjon deltakerne imellom og med foreleser blir det gjennomført to videokonferanser (synkrone møter) i løpet av kurset, den 14. april klokka 10-12 og den 8. mai klokka 10-12. Deltakerne vil også få tilbakemelding på arbeid underveis via lydopptak fra den som underviser.

Alt læringsmateriell vil være tilgjengelig via læringsplattformen Fronter. Det vil bli gitt tre skriftlige innleveringsoppgaver. To av disse er korte (omfang 300-400 ord) og leveres i uke 1 og 2 av kurset. I den tredje oppgaven skal deltakerne med utgangspunkt i Gynnilds matrix lage et notat på 1000-1500 ord der de skisserer et opplegg for kvalitetssikring og/eller kvalitetsutvikling i et selvvalgt emne.

Følgende disposisjon skal benyttes for notatet:

1. Situasjonsbeskrivelse (emne og kontekst; roller og ansvar, kort historikk).

2. Analyse (basert på egne observasjoner; studentevalueringer, eksamen og prøve mv.)

3. Forslag til nytt/revidert opplegg for kvalitetssikring og/eller kvalitetsutvikling med begrunnelse.

For å kunne delta på kurset må deltakerne ha tilgang til Fronter og programvaren Adobe Connect. Result tilbyr opplæring og brukerstøtte for Fronter og Adobe Connect hvis dette er ønskelig.

Starter: 07.04.15 kl 00.00
Slutter: 09.05.15 kl 00.00
Hvor: Online
Sted: Annet
Målgruppe: Ansatte
Ansvarlig: Kari Riddervold

Påmelding
Frist: 01.03.2015
Fristen har gått ut. Beklager
Legg i kalender