Outlook kan miste forbindelsen til epost-server

 

I perioden 20. juni til 1. august 2014, med hovedvekt på en uke før og etter 1.juli, skal alles postbokser (mailbokser) flyttes. 

 

Hva kan skje?

Det betyr at du kan oppleve at Outlook kobler seg fra epost-serveren og ikke vil koble seg på igjen.


Hva skal du som bruker gjøre?

Ingenting, utover å forsøke feilrettingsrutinen som beskrevet under.

 

Forsøk dette:

1. Avslutte Outlook og starte den på ny igjen. Ta gjerne noen minutters pause før du starter den på ny igjen, da Outlook bruker lengre tid på å avslutte enn hva de fleste tror.

2. Skulle dette ikke virke, kontroller med en medarbeider om deres Outlook har kontakt med mailserver. Hvis de har kontakt og du ikke, kontakt Orakelet på orakel@uit.no eller 776 44544. Skulle dere begge mangle kontakt, så er det mest sannsynlig en feil som ikke er relatert til flyttingen. Prøv igjen (for eksempel etter en time), kontakt Orakelet hvis feilen vedvarer.

 

Noen tekniske detaljer:

  • Alle postbokser skal fra Exchange 2010 til Exchange 2013.
  • Hovedtyngden vil bli flyttet kveldstid/natt/helg, men vi må ta en del på dagtid for å rekke alt.
  • Vi vil, etter beste evne, forsøke å flytte aktive mailbokser på kveld/natt.

 

Hva vil endringen medføre?

  • Overgangen vil bety bedre støtte for iPads, mobiltelefoner, bedre Outlook Web Access, etc.
  • Dere vil få større mailbokser (30GB).
  • Slettede elementer oppbevares i 1 år. Dvs., dere kan selv hente frem slettede elementer i Outlook inntil 365 dager etter selve slettingen.
  • IT-avdelingen vil være klar for å levere nye tjenester i 2014, som utnytter den nye funksjonaliteten Exchange 2013 tilbyr.
  • Og mye annet....

 

  

 

 


Spørsmål vedrørende denne driftsmeldingen rettes til:

Orakelet
Seksjon for Brukerstøtte ved Avdeling for IT
UiT norges arktiske universitet
Hjemmeside: https://uit.no/orakel
E-postadresse: orakel@uit.no
Telefon: +47 776 44544

Målgruppe: Studenter, Ansatte
Opprettet: 20.06.14 10:23
Sist oppdatert: 22.06.14 12:58