Det vidunderlige D-vitaminet

Flere forskningsrapporter konkluderer med at D-vitamin kan forebygge enkelte sykdommer. Andre finner ingen sammenheng. Hvor viktig sykdomsforebygger er egentlig vitamin D?

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.01.11 00:00 Oppdatert: 06.01.11 10:22

Kopi_av_COLOURBOX1075931_None_medium.jpg (Bredde: 180px)
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

De siste 30 årene er D-vitaminet dratt fram i mange forskningsrapporter som forebyggende på enkelte sykdommer, og særlig kreft.

Det begynte for alvor i 1980 da Cedric og Frank Garland publiserte forskning i International Journal of Epidemiology som viste en sammenheng mellom enkelte kreftformer og lave D-vitaminverdier.

Til nå er over 6000 artikler publisert, og de siste fem årene er det publisert om lag 35 artikler i måneden om D-vitaminets betydning for helsa, ifølge den amerikanske databasen Pubmed.

Les hele saken på forskning.no eller i Labyrint 04/10

Les også: D-vitamin forhindrer ikke brystkreft

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.01.11 00:00 Oppdatert: 06.01.11 10:22
Vi anbefaler